Symfyseløsning

Symfyseløsning i graviditeten

Symfyseløsning i graviditeten

Ved en symfyseløsning er det leddet ved kønsbenet der giver smerter. Det kan føles som om, at du er faldet ned på stangen af en cykel. Smerten er ret intens og opstår primært i 3. trimester. Smerterne vil oftest forværres frem til fødslen. Ca. 1 måned efter fødslen, vil de fleste med en symfyseløsning, være smertefrie. Lidt mere end 2 % af alle gravide rammes af symfyseløsning.

Hvad er en symfyseløsning?

Bækkenringen består af dine 2 hofteben og dit korsben. Mellem dine knogler sidder der led, der binder knoglerne sammen. Det er dine muskler, led og ledbånd som sikre at dit bækken er stabilt. Det er dit led ved kønsbenet der hedder symfysen. Dit bækken er en støddæmper for kroppen. Det betyder meget for din stabilitet i kroppen at bækkent er stærkt. Det er smerter fra symfysen, der betegner en symfyse løsning. Løsningen betyder ikke, at din krop er ved at falde fra hinanden. Det er en lille forskydning.

Symptomer

Symptomerne er smerter fra symfysen og opstår typisk i 3. trimester. Du kan opleve smerterne, når du vender dig i sengen, når du skal have tøj på, når du skal gå på trapper. Alt der indbefatter at benene ikke er samlet, giver smerter.

Har du en symfyseløsning i første graviditet, har du det ikke nødvendigvis i næste graviditet.

Hvad kan du selv gøre?

Din krop har brug for bevægelse, så den ikke bliver mere “slap” under graviditeten. Så det er vigtigt at, du bevæger dig dog inden for smertegrænsen.

Ved symfyse løsning, skal dine bevægelser minde meget om en havfrues. Det vil sige at begge ben følges ad, når du sætter dig og ligger dig og rejser dig igen.

Når du sover kan det aflaste med en pude mellem knæene – den skal gå ned mellem underbenene også.

Brug gerne et vendelagn, eller dobbeltlagt satinlagn, så det er nemmere for dig at vende i sengen.

Ligesom ved bækkenløsning er det en god idé at dine tæer, knæ og næse altid er i samme retning.

Du kan tage kortere skridt.

Når du står, så sørg for at, fordel vægten ligeligt på begge ben.

Du kan aflaste bækkenet og symfysen ved, at have numsen højere end hovedet. Prøv fx at ligge på knæ og albuer og mærk hvordan vægten kommer væk fra din symfyse.

Smerter i kroppen er langt fra behagelige og det kan medfører at du spænder ekstra op i resten af kroppen. Massage gennem graviditeten øger din velvære og giver ro i kroppen.

 

Øvelser når du har symfyse løsning


Symfyse løsning

Lig på ryggen som ved bækkenløft. Der skal være mellemrum mellem knæene, svarene til den brede side af en yogablok. Fødderne peger lige ned. Prøv at skifte vægten fra det ene ben til det andet. Denne øvelse er med til at styrke din kernestabilitet, både i graviditeten og efter fødsel. Øvelsen skal ikke provokere symfysen. Sørg for at mærke efter og hold dig inden for smertegrænsen.

Når der er styr på ovennævnte øvelse, kan den gravist øges. Du vil til sidst, skiftevis kunne hæve et ben helt op, men start i det små. Igen hold dig inden for smertegrænsen.

 

 

Styrk din kernestabilitet siddende.

Målet med øvelsen er at starte med 2 knytnæver (eller den brede side af en yogablok) mellem knæene og så klemme med knæene i 5 sek. Når du er blevet stærkere, så er det kun en knytnæve (eller den smalle side af en yogablok) Du klemmer igen med knæene i 5 sek. Pas på med at falde sammen i ryggen, den skal være ret. Hold dig igen inden for smertegrænsen.

 

 

 

 

 

symfyseløsning

Kram

Louise Toft

Massage By Toft

 

 

Læs flere indlæg

Lægkramper i graviditeten

Bækkenløsning

Iskiassmerter i graviditeten

Aflastning af lænden i graviditeten

Bækkensmerter i graviditeten

Massage i graviditeten, så meget gavner det

Fodmassage til gravide

 

Facebook Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *